איך יודעים שהילד שלכם באמת מוכשר במה שהוא עושה?

לקריאת הכתבה באתר מאקו

לקראת חזרתה של התכנית "בית ספר למוסיקה" שישודר בשבת הקרובה ב-21:30, בקשת 12 והמגנט הטבעי של הילדים אל כוכבי היוטיוב והטיקטוק המזמרים, כך תדעו אם לילד שלכם יש כישרון שירה שיגרום לכם לרוץ מיד אל האמרגנים או שאולי כדאי לקחת לילד חוג שמתאים יותר לכישוריו

|

mako

| פורסם 01/07/20 21:44

אם הדבר שהילדים שלכם הכי הכי אוהבים זה לשיר, ואתם מוצאים את עצמכם לא פעם יושבים בסלון או עם חברים ומאזינים להם כשאתם מתמוגגים מנחת, יתכן שאתם מגדלים בבית את הכוכב הבא. אבל איך יודעים אם מדובר בכישרון מיוחד שכדאי לטפח ומתי זו רק התנסות חולפת כמו רבות אחרות?

"הכי חשוב זה לדעת להיות הורה עם רגליים על הקרקע, שיודע להבחין האם מדובר בכישרון אמיתי של הילד וחלילה לא לטפח אשליות שווא", אומרת רונית ורדי, מנחה פדגוגית ארצית בחברה למתנ"סים הארצית. "זה אמנם מצוין להביע אהבה, לפנק ולהעניק חום, אך חשוב לשים לב שלא להגזים, מפני שעודף מוגזם של ביטחון עצמי, עלול גם להזיק לילד כשיגיע לרגע שבו יצטרך להתמודד עם המציאות".


איך נדע שהילד באמת מוכשר?

"ילד שניחן בחוש קצב מפותח מגיל קטן, יביע זאת בדרכים יצירתיות: הוא ינגן על חפצים שונים בבית, ימציא שירים ולחנים, ינוע לצלילי מוסיקה בסגנונות שונים ולרוב ירצה להופיע בפני הוריו, מכריו או חבריו בגן", היא מדגימה. "ברגע שמזהים את הצורך הזה, כדאי להקשיב לילד, לבחון את כישוריו ולנסות לזהות את הייחוד שלו – בין אם מדובר בנגינה ובין אם מדובר בשירה".

נסו לעקוב אחר הסגנון שלו, אילו זמרים הוא אוהב לשמוע, האם הוא מתעניין בכלי נגינה או שהוא מחקה זמרים ידועים. אם הבחנתם בסימנים אלו, יתכן שלילד שלכם יש כבר כיוון מועדף, אם לא לקריירה לפחות לחוג שיאפשר לו להכיר מקורב את התחום ולפתח את כישוריו.

 

אם אתה מוצאים עצמכם כיחידים שנפעמים נוכח ביצועי הילדים, בעוד ששאר הנוכחים מחייכים באילוץ, אולי כדאי לבחון שוב את יכולותיו של הכוכב הצעיר. אפשר להתייעץ עם אנשי הצוות בגן או בבית הספר או עם אנשי מקצוע בתחום פיתוח הקול והשירה ולקבל חוות דעת אובייקטיבית.

אם אתם הבחנתם בכישרון מיוחד, בקול מרגש וכובש או בכל מאפיין אחר שמצביע על יכולתו להיות זמר, מעבר לגאווה הכללית שאופפת אתכם כהורים, סביר להניח שגם אחרים יבחינו ואף יגידו לכם אם יש כאן הזדמנות לפרוץ החוצה.

 

הילד מוכשר – איך מתקדמים?

"לאחר שגיליתם כי הילד שלכם חזק בשירה ויש לו בהחלט סיבה טובה לפתח את זה, חשוב לדעת לעשות זאת בהדרגה ובשום אופן לא להעמיס עליו אשליות וציפיות גבוהות מדי", ממליצה ורדי. "המשיכו להתנהג בטבעיות ותנו לנושא מקום סביר בשעות הפנאי בבית – אם בחוג ואם בהקשבה ליצירותיו, תוך שעוקבים אחר תגובות הילד ובודקים עד כמה הוא באמת אוהב את מה שהוא עושה, ולא נכנס לפתע לתפקיד של הילד שמצרה את הוריו".

 

מומלץ לשוחח ולהתעניין במוזיקה שהוא שומע "לפתח סביבה דיון. "חשוב לציין שכהורים שוודאי ערים לחוזקות של ילדיהם, אתם יודעים פחות או יותר במה הם טובים ומה הם אוהבים לעשות, לכן חשוב לכוון את הילדים לעשות את מה שהם אוהבים ולהעניק להם פרגון מידתי ולא גבוה מדי. במידה וזה החלום הגדול של הילד, ואתם רואים שאכן יש כאן פוטנציאל גדול, לכו על זה – עודדו אותו, תמכו בו וסייעו לו בכל מה שנדרש כדי שיצליח, תוך שאתם מתווכים לו גם את הצד השני של המטבע ומכינים אותו גם לקראת אכזבה".

 

"אם יש לילד שלכם את הפוטנציאל, תאפשרו לו לממש אותו. תנו לו להחליט על הדרך שבה הוא רוצה להתקדם, היו שם עבורו כדי לסייע ולתמוך ותנו לו את הביטחון שהוא זקוק לו. אפשרו לו חופש בחירה ומרחב, תוך גבולות ברורים כמובן שאתם קובעים, ותנו לו להתפתח. מי יודע, אולי הילד שלכם עומד להיות ה"תלמיד המצטיין" זוכה בית הספר למוסיקה הבא", היא מסכמת.