יש לכם בריכה בחצר או במרפסת? זה מה שאתם חייבים לעשות

יש לכם בריכה בחצר או במרפסת? זה מה שאתם חייבים לעשות

לחצו כאן לקריאת הכתבה באתר "וואלה!"

הקיץ בקושי התחיל וכבר נודע על שני מקרי טביעה טרגיים של ילדים. זו לא גזירת גורל - אם אתם לא יכולים לוותר על בריכה בבית, אתם חייבים ללמד את הילדים שלכם איך להיזהר. כך תעשו זאת

סיגל בנימין ודליה כהן, מאמר אורח 

הקיץ עוד לא ממש הגיע במלוא העוצמה וכבר שמענו על שני מקרים נוראיים של טביעת פעוטות בבריכות הביתיות בחצר בתיהם, באחד מהם מדובר בטביעה למוות של פעוט בן שנתיים. טרנד הבריכות הביתיות גובה חיים של פעוטות, מסכן את חייהם של ילדים וגורם לצער מיותר להורים.

כשמדובר בבילוי בים, הורים לא יאפשרו כניסה לחוף שאין בו מציל ויבדקו היטב היכן נמצאים ילדים בכל רגע נתון. כך גם בבריכות של מפעיל חיצוני, הורים לא עוזבים את ילדיהם לבד ולו אף לרגע, והם עסוקים אך ורק בשמירה על ביטחונם של הילדים, אך כשמדובר בחצר הבית הפרטית, נושא הבטיחות הופך להיות אקוטי יותר. די בהיסח דעת אחד קטן, וההורה טרוד בעניין אחר בבית ולא שם לב שהילד יוצא לחצר ללא השגחה. לכן, כאשר מדובר בבית עם פעוטות, מומלץ להימנע ככל האפשר מלהיכנע לבקשות, ולוותר על בריכה ביתית, ואם כבר יש כזו, חשוב מאוד להקפיד על לא רק על כללי הבטיחות אלא על חינוך לבטיחות.

תרגול מצוקה - חשוב מאוד לשוחח עם הילדים, בהתאם לגילם, על הסכנות האורבות במים, לרבות באמבטיה, בבריכה מתנפחת בחצר, בבריכה ציבורית או בים. ספרו לילדים על מקרה של טביעה עליו קראתם, ושוחחו איתם עליו, באופן עדין ומבלי להכניס חרדה. בקשו מהם לספר לכם מה הם היו עושים אילו היו עדים למקרה כזה, מה הם יעשו במידה ויהיו ללא השגחה, ומה לדעתם חשוב לעשות לפני כניסה למים. טיפ נוסף: לפני כל יציאה לבריכה בחצר, שננו איתם שוב את הכללים: "לא נכנסים למים בלי אמא או אבא", "לא יוצאים לחצר בלי אמא או אבא", "בחצר, בבריכה או בים - מצופים לכולם" וכל משפט אחר עליו תחליטו.

חשוב מאוד להגביל את זמן הבילוי בבריכה הפרטית בבית ולאפשר זאת אך ורק בהשגחה מלאה של ההורים, מבלי לעזוב את המקום כלל. אם שני ההורים אינם פנויים, כדאי לקבוע כלל מי נמצא ליד הילדים בחצר, ולדאוג שלא יהיה עסוק בשום דבר אחר מלבד השגחה - לא קריאה של ספר, לא טיפול בילדים אחרים בבית ולא התעסקות בהכנת מזון תוך כדי.

אפשר להכין יחד לוח תורנות סיום בילוי ולמנות בכל סוף בילוי תורן משפחתי - הילדים אוספים את משחקי המים ומרחיקים מהבריכה, מרחיקים חפצים עליהם ניתן לטפס, ואחד ההורים מרוקן את המים או מכסה את הבריכה, ואז סורקים היטב את החצר, הבריכה וסביבתה לאחר שכולם נכנסים הביתה, ומוודאים שאף אחד לא נותר בחוץ. לאחר מכן יש לנעול את הפתחים המובילים לחצר או למרפסת.  

לעולם אל תעבירו את האחריות לאחים הגדולים. הם עלולים להיות מוסחים בדעתם בטלפונים או במשחק, ולא לשים לב לסכנה.

ילדים נמשכים אל משחקים צבעוניים ואהובים. סיימתם את המשחק בבריכה, הוציאו משם את אביזרי הבריכה שעלולים למשוך את תשומת ליבם של הילדים והרחיקו אותם.

בריכות מתנפחות יש לרוקן ולהעמיד הפוכות על קיר החצר או במרחק בטוח מהישג הילדים. בריכות בנויות או קשיחות שלא ניתן לרוקן, יש לכסות באופן הרמטי, ולהזיז מקרבתן כל סולם או חפץ עליו ניתן לטפס. בכל מקרה, כשמדובר בבתים עם בריכות קשיחות וגדולות בחצר, אין לאפשר לילדים לצאת החוצה לחצר ללא השגחה.

ביליתם בבריכה אצל חברים או בני משפחה ולא בבית שלכם? הכללים זהים. תשומת הלב למיקום הילדים בכל רגע נתון צריכה להיות מלאה ומוחלטת. גם אם מדברים עם חברים, עסוקים בהכנת אוכל או בטיפול בילדים נוספים, אם אין מבוגר אחראי שצמוד לבריכה או בתוכה, הילדים לא נכנסים למים.

ומה עושים אם הילד שלכם מבלה אצל חבר אחה"צ ויש בביתו של החבר בריכה? אל תהיו נבוכים וציינו בפני ההורה של החבר שאתם נשארים איתם במהלך הבילוי, תהיו מההורים האלה, שנשארים להשגיח, כי די בטעות אחת של חוסר תשומת לב כדי לסכן את חיי ילדיכם.

איך בוחרים בריכה? אם הילדים תינוקות ופעוטות, העדיפו גובה נמוך ככל האפשר לבריכה, והקפידו לרוקן אותה לאחר כל שימוש. בריכות גומי, גם כשהן ריקות, עלולות להוות סכנת חנק, בעיקר בקיץ הלוהט. לכן, לאחר ריקון הבריכה, יש להרחיק אותה מהישג ידם של ילדים ולהרים אותה למתקן גבוה בחצר. אם מדובר בילדים גדולים יותר ויש כוונה לרכוש בריכת פלסטיק קשיחה, יש להציב אותה מעל פני השטח, ללא אפשרות הגעה או טיפוס של ילדים אליה. יש לכסות את הבריכה בכל זמן שהיא אינה בשימוש, בכיסוי פלסטיק הרמטי, וכן מומלץ להרחיק מהישג ידם של הילדים את חומרי הכלור ואביזרי השאיבה והניקוי.

סיגל בנימין היא מנהלת תחום ביטחון ובטיחות בחברה למתנ"סים הארצית. דליה כהן היא מנהלת תחום מרכזי הורות ומשפחה בחברה למתנ"סים הארצית

*תכנית משפחה על בטוח של החברה למתנ"סים מציעה סדנאות בנושא בטיחות למשפחות. הסדנאות נכתבו בשיתוף מומחי "בטרם" וכוללות שיח ותרגול של הרגלי בטיחות בצורה חוויתית ומהנה.